Kezdetek Képtár
Debreceni fényképészet kezdetei


Az első debreceni fényképésznek Müller Lajost tarthatjuk, aki 1862-ben nyitott photográf műtermet a Piacz utcán. (Ma Piac u. 38.)






1863-64-ben riválisok jelentek meg Debrecenben. Farkas Ferenc a Piac utca 9. sz. ház udvarára üvegtermet terveztetett.






Simonyi Antal, pesti fényképész kibérelte a Farkas - féle üzletet, mely 1863. szeptember 27-én nyílt meg.






1865 márciusában kezdte meg működését a Gondy és társa cég, amely ősztől a Gondy és Egey fényírda nevet vette fel. Évente 800-800 fényképet készítettek. Sikerük titka abban állt, hogy alkalmazkodtak a helyi igényekhez, tele voltak ötletekkel, újító szándékkal, s ezt a közönség is lelkesen honorálta. 1868-ban a Czegléd (ma Kossuth) utca 27. sz. alatti fényírda mellett megnyitották a Teleki (ma Szent Anna) utca 5. sz. alatti műtermüket. A cég Gondy halálával, 1909-ben szűnt meg.






A kassai származású Letzter testvérek 1868 nyarán jelentkeztek Debrecenben egy kirakatkiállítással. Kihasználták az 1868 szeptemberében rendezett országos dalárdaünnepély adta lehetőségeket: Dalárdaünnepi emlék címmel százával árusítottak városképeket. Több városban is volt üzletük, de hiába építettek Debrecenben fényírdai üvegtermet a Széchenyi utcán, nem tudtak rivalizálni Gondyékkal.






A Letzter testvérek Széchenyi utcai üzletét 1873-ban Krausz Károly vette át, de működése rövid ideig tartott. Ennek egyik oka volt, hogy magyarul sem tudott, nyomdahibákkal jelentek meg hirdetései.






1875-ben Fleck Rudolf kért iparengedélyt a rendőrfőkapitányságtól, s átvette Krausz üzletét, amit újjáépített.






A hetvenes években több kísérlet történt de igazán senki nem tudott megragadni és rivalizálni a Gondy-Egey céggel. Papp Albert, erdélyi származású fényképész az 1880-as évek végén jött Debrecenbe, Gondyék régi, Czegléd utcai műtermét vette át.






A XIX. század végén a fényképészek rangja, társadalmi elismertsége megnőtt. A debreceni művészeti közélet vezető egyénisége volt a valószínűleg lengyel származású Lovag Chylinski György, "császári és királyi udvari szállító". Üzlete a Piacz utca 1824.sz. alatti Szikszay házban volt (ennek a helyén épült fel az ú.n. Gambrinus- átjáró palotája)






Chylinski Piac utcai üzletével vetekedett Knebel Jenő Kossuth utcai műterme.






Festő és fényképész volt Kiss Ferenc. Felvételeit udvaron, házaknál készítette, s egyre gyakrabban dolgozott a szabadban. Tőle származnak a ma már felbecsülhetetlen értékű képeslapok a debreceni belváros azóta megváltozott vagy lebontott, áthelyezett értékeiről, épületeiről.






Haranghy György banktisztviselő volt a Debreceni Első Takarékpénztárban. Nem tudni, kitől tanult fényképezni, de 1902-1911 között jelen volt szinte minden hazai és külföldi amatőrfotó kiállításon. Nagy sikert aratott Délibábok hazája című, Hortobágyról készült diasorozatával és filmjével Budapesten és Debrecenben is.






A XX. század elején több nagy fényképészműterem szolgálta Debrecenben a megnövekedett igényeket. 1906 körül Ruzicska Gyula műterme vált híressé. Nemcsak fényképezett, hanem virágzó fényképészeti üzletet is vezetett, segítve ezzel az amatőr fényképészeket.






Letzter József 1903-1913 között tartott fenn debreceni műtermet. Valószínű, hogy kapcsolatban állt az 1868-71 között Debrecenben működött Letzter testvérek családjával. Kezdetben érettségi tablóképekből és esküvői képekből tartotta fenn magát, később áttért az egyre színvonalasabb portréfényképezésre.






A debreceni fényképezés különös bohém alakja Balkányi Antal, aki sajnos nagyon hamar kiszakadt a hazai fotóéletből. Nem tudni, kinél, hol tanult, 1903-ban nyitott üzletet Debrecenben.






Némethi József az egyik legismertebb és megbecsült közéleti ember volt Debrecenben. 1900-1940 között a Piacz utca 42. alatti műtermét elsősorban az előkelő rétegek látogatták.






A Nagytemplom melletti Telegdy -házban lévő műtermet több fényképész is bérelte, de fénykorát 1913-1923 között Takács Vince fényképész működése jelentette. Izgalmas dolgok történtek itt akkoriban, Takács Vincének ki sem kellett mozdulnia műterméből, úgy készítette riportfotóit. Vannak hatalmas tömegeket bemutató eseményfotói, ezeket a Bika-, vagy a Kereskedelmi Akadémia emeletéről készíthette.






Szipál